3 minuten leestijd (581 woorden)

Community of Practice (CoP) deel 4

Inmiddels staan de ontwikkelingen in het CoP niet stil. Daadwerkelijk is men bezig met het project Gewogen Maatwerk. Daarbinnen zijn ervaringsdeskundigen (cliënten met een uitkering), professionals en wetenschappers bezig om te kijken op welke wijze cliënten het best geholpen kunnen worden. In Gewogen Maatwerk zijn drie groepen actief.

Het betreft Leidende gedragsprincipes, Cliënt centraal en Leidinggeven (management) in een professionele organisatie. Het lijkt ingewikkeld, maar behoeft dat niet zo te zijn.

Pas de principes toe in de Culemborgse situatie, waarin Werkzaak uitvoerder is voor het begeleiden van mensen met en uitkering naar of met werk.

Werkzaak is dan de professionele organisatie, waarin cliënten centraal staan.

Wat betekent Gewogen Maatwerk in deze situatie.

De landelijke Werkgroep Gewogen Maatwerk heeft regelmatig bijeenkomsten in Utrecht. Zij is daarbij de gast van DIVOSA. DIVOSA is gevestigd naast het station Overvecht, dus gemakkelijk bereikbaar.Oorspronkelijk waren er twee werkgroepen in Gewogen Maatwerk.

Een werkgroep met professionals en een met cliënten van de participatiewet.

Onafhankelijk van elkaar hebben zij aangegeven wat volgens hen belangrijk is voor het helpen van cliënten naar passend werk. Daarbij kan en mag werk ook gezien worden als maatschappelijk actief zijn. Als vrijwilliger meewerken aan de zorg in b.v. de Kulenburg is in dit kader ook werk. Wel is het prettig als dit omgezet wordt, als het kan, in betaald werk of betaald werk elders. Het bijzondere is, dat onafhankelijk van elkaar zowel de professionals als de cliënten hetzelfde dachten over de manier waarop cliënten het best geholpen kunnen worden

Waar zijn dan zowel de professionals als de cliënten in hun gesprekken mee gekomen:

-Samen met de cliënt beslissen over de inhoud van het traject om mee te doen

-Versterken van het vertrouwen in eigen kunnen van de cliënt

-Neem tijd en ruimte om gezamenlijk tot oplossingen te komen

-Zorg ervoor, dat cliënten zich gehoord worden

In totaal zijn zo 21 principes genoemd, welke belangrijk zijn voor professionals om een cliënt goed te begeleiden en voor een cliënt om begeleid te worden naar "werk"

Fijn is het om te weten, dat er een aanpak is, waarbij zowel de professional als de cliënt zich gehoord voelt en zich daarbij prettig voelt.

In dit kader is een oude aanpak in het onderwijs mogelijk relevant. Het betreft dan de aanpak van "Denken, Durven en Doen.

Het denken is wat mij betreft zover, dat je erover na moet denken of je de aanpak durft uit te voeren in je organisatie. Werkzaak is in principe zover, dat ze aan de voorwaarden van Gewogen Maatwerk kunnen voldoen. Zij zijn bekend met Gewogen Maatwerk en hebben aangegeven dit zowel op de werkvloer, als het management willenuitvoeren. Denken en durven is aanwezig nu het doen nog.

In de vergadering van de cliëntenraad van Werkzaak is gevraag of bij het doen zij een leidende rol wil spelen. Daar is positief op gereageerd. De cliëntenleden van de raad gaan onder begeleiding de komende maanden gesprekken aan met de zowel oud als huidige cliënten van Werkzaak.

De hoop daarbij is, dat langzamerhand de aanpak van gewogen Maatwerk gemeengoed wordt in Werkzaak. De cirkel van denken, durven en doen wordt dan rond.

Zijn we er dan? Helaas niet. Een andere aanpak, effectievere aanpak duurt bij invoeren een tijd. Vandaar, dat elk initiatief welkom is. Nabij is dat de aanpak in West Maas en Waal.

Mogelijk komt Culemborg ook met een dergelijke aanpak. Het zou mooi zijn om daar gewogen maatwerk daarbij te hanteren. Het moet kunnen. Het is een kwestie van denken, durven en vooral doen.